Als je streeft naar een succesvolle carrière in de accountancy, zijn er een aantal belangrijke vaardigheden die je gedurende je hele carrière moet leren en ontwikkelen. Een combinatie van geaccrediteerde kwalificaties en uitstekende interpersoonlijke en professionele vaardigheden stelt je in staat om de succesvolle carrière die je nastreeft voort te zetten. Hoe je dit doet, lees je hieronder.

Het vermogen om je aan te passen

De accountancy industrie is snel aan het veranderen. De rol van de accountant wordt steeds meer adviserend, omdat de technologische processen worden geautomatiseerd. Klanten hebben nieuwe verwachtingen en accountants kunnen nu in real time met hun klanten samenwerken en werken. Je moet je als accountant dus goed inlezen en op de hoogte blijven van alle veranderingen en aanpassingen. Je moet als accountant dan ook kennis hebben van de IT- en boekhoudsoftware. Tegenwoordig wordt er bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van ‘Cloudboekhouding’ wat werken in de cloud betekent. 

Strategische besluitvorming

Automatisering van veel administratieve taken betekent dat accountants meer tijd hebben om zich te richten op de strategische besluitvormingskant van hun rol; en cliënten weten dit. Individuen die over sterke commerciële vaardigheden beschikken en in hun boekhoudkundige opleiding hebben geïnvesteerd, zullen door zowel cliënten als bedrijven als zeer waardevol worden beschouwd. Wil je nou je skills verbeteren? Volg dan professionele trainingen van bijvoorbeeld proftrainingen.nl je kunt hier verschillende trainingen volgen, zoals: salestraining, communicatietraining, leiderschapstraining enzovoort. Door deze trainingen breng je jezelf als persoon en als accountant naar een hoger niveau. 

Goede communicatie + klantenservicevaardigheden  

Voor accountants is het essentieel om een sterke relatie op te bouwen met de huidige klanten, om ze te behouden en om nieuwe klanten aan te trekken. Het is dus superbelangrijk dat je weet hoe je een goede relatie kunt opbouwen met de klant en duidelijk kunt communiceren. Door een duidelijke en heldere communicatie ontstaan er geen tot zo min mogelijk verwarring. Wat uiteindelijk ook bijdraagt aan het behouden van de relatie. 

Als je bovenstaande skills weet te verbeteren zul je zien dat je als accountant gaat groeien.

Pin It on Pinterest